Flash Yazılımının Kullanım Alanları Nelerdir?

Flash Yazılımının Kullanım Alanları Nelerdir? Merhaba sevgili okurlar,  Macromedia firması 1997 yılında bu programın lisansını satın alıp adını Flash şekilde değiştirdi. Bu dönemden sonra web sayfalarından yayınlanabilen canlandırmaların hazırlanmasında yeni bir döneme başlamış oldu. Zamanla kullanıcı etkileşiminin güçlendirildiği canlandırmalar hazırlamak olanaklı duruma geldi. Flash 4’le beraberinde duyurulan dahili ActionScript dili yardımı ile kullanıcı tepkisiyle çalışan canlandırmalar hazırlanabildi. Flash 5 ve bilhassa Flash MX sürümleriyle kullanıcı etkileşimi aşırı üst noktalara çıkartıldı. 2004 yılında Macromedia Flash 2004 MX sürümü ve 2005 yılında Adobe firmasının satın aldığı Macromedia Flash 8 tüketicilere sürüldü. Her yeni sürümle beraberinde çok daha esnek ve kuvvetli bir yazılım karşımıza çıkmaktadır. Flash’ın sunduğu kuvvetli grafik araçları ve ActionScript dili son derce etkileyici canlandırmalar tasarlamayı mümkün kılmaktadır. Flash Yazılımının Kullanım Alanları Flash ile web üstünden yayınlanabilen vektör grafikleriyle oluşmuş durağan resimler, etkileşimsiz ve etkileşimli canlandırmalar (animasyon) hazırlanabilir. Ayrıca sahip olduğu dahili programlama dili (ActionScript) yardımı ile yeni başlayanların sıradan etkileşim denetimleri eklemesini sağlayacak kadar pratik canlandırmalar hazırlanabilir. Flash, ileri düzey programcılarsa ActionScript yardımı ile çok fazla kuvvetli etkileşimlere sahip uygulamalar hazırlama imkanı sağlamaktadır. Flash, ses dosyası ekleme ve ses denetimi yapma özelliğini de kullanıcılara sunmuştur. Böylece sesli karikatürler, Flash ile rahatça hazırlanabilir. 1-) Vektörel Grafikler Vektörel grafikler, bilgisayar ekranında türlü çizimlerin oluşturulması için bir dizi koordinat bilgisi ve matematiksel formüllerin kullanıldığı grafiklerdir. Vektör grafikleri ölçeklenebilir çizimlerdir. Bunun anlamını şöyle açıklayabiliriz: Flash’la çizilmiş bir nesne ne kadar büyütülürse büyütülsün görüntüde bir bozulma meydana gelmez. Bitmap diye bilinen resim ve grafiklerin oluşturulmasında her birisi müstakil veri (renk bilgisi, konum bilgisi) içeren ve piksel diye bilinen noktaların oluşturulması ilkesine dayanır. Bitmap resim ve grafikler büyütüldüğünde büyütme oranını karşılamak üzere aralara noktalar yerleştirilir. Bu durum, ekrandaki grafik ve resmin kenarlarında merdiven basamağını andıran bir bozulmaya neden olur.  Vektörel grafiğin web için sağladığı en büyük yarar, işlevi büyük fakat boyutu küçük dosyaların hazırlanabilmesidir. 2-) Flash’ın Diğer Yetenekleri Flash’ın en önemli özelliklerinden bir tanesi akışkanlık (streaming) yeteneğidir. Bunu anlamak için şöyle bir Örnek verebiliriz: İçinde birkaç çehre Kbyte’lık birden bire fazla resim dosyaları ve aşırı büyük ses dosyası içeren bir web sayfası düşününüz. Dosya indirme (download) hızının düşük bulunduğu bir durumda sayfadaki resimler ekrana gelene kadar ve ses dosyası tamamıyla indirilip çalınmaya hazır bir hale gelene kadar çok fazla uzun süre geçecektir. Bu pek çok fazla kullanıcı için istenmeyen bir durumdur. Flash’la hazırladığınız bir canlandırma aşırı sayıda kareden ve sahneden oluşabilir. Flash filminin oynatılmaya başlanması için bütün bu karelerin ve sahnelerin yüklenmesine gerek yoktur. İlk kare yüklenmeye başlandığı andan itibaren film oynatılır. Kullanıcı yüklenen kareleri seyrederken öbür kareler de kullanıcının bilgisayarına yüklenmeye devam eder. DİPNOT:  Flash dosyalarına film (movie) ismi verilir. Flash’la oluşturulan dosyalar, .fla uzantısını alırken Flash Player (Flash oynatıcı) aracılığı ile oynatılan dosyalar .swf (‘svif diye okunur) uzantısını alır. Flash oynatıcı yardımı ile .swf uzantılı filmler web tarayıcısı üzerinden izlenebileceği benzeri müstakil şekilde da çalıştırılabilir. 3-) Flash Nesnelerinin Hareketlendirilmesi Flashla canlandırma oluştururken çizgi film tekniğine aynı bir metod kullanılır. Oluşturulan hareketler ayrı karelerden meydana gelmektedir. Bu karelerin ayarlanan bir hızda birbiri ardına gösterilmesiyle devinim etkisi oluşturulur. Flash’ın önemli bir niteliği de her bir karenin çizimini kullanıcıya bırakmamasıdır. Siz başlangıç ve bitiş karelerini tanımlarsınız, mesafe kareleri Flash kendisi oluşturur. Bu teknikle bir nesnenin belirgin bir noktadan öbür bir noktaya hareketini ya da herhangi bir grafik öğesinin renginin ve şeklinin değiştirilmesini sağlayabilirsiniz. Tüm bu hareketler süre çizelgesi diye bilinen bir çizelge üzerinde gerçekleştirilir. Cetvel her bir hareketin tutulacağı karelere ayrılmıştır. Kareler birbirinden bağımsızdır ve karelerde dilediğiniz grafik öğesini barındırabilirsiniz. 4-) SWF Uzantılı Filmleri Geri Dönüştürmek SWF dosya biçimi FLA dosyalarının derlenmiş durumudur. Bu nedenle SWF’ye çevrilmiş bir filmin olağan şartlar altında FLA’ya çevrilmesi söz konusu değildir. Ancak bazı yazılım firmaları Ters Mühendislik diye bilinen tekniklerle SWF dosyalarını FLA’ya dönüştüren ve belirgin bir ücret karşılığı satılan yazılımlar geliştirmektedir. Bir internet tarayıcısında flash decompiler anahtar adıyla arama yaptıracak olursanız SWF dosyalarını FLA’ya dönüştüren, öbür bir açıklamayla aksi dönüşüm (decompile) yapan yazılımları bulabilirsiniz.


Yapılan Yorumlar
Erdem OFLAZ

Bir mum, diğer mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.
 Kategoriler
 Popüler yazılar