ActionScript (Flash) Nedir? Ne İşe Yarar?

ActionScript (Flash) Nedir? Ne İşe Yarar? Merhaba Arkadaşlar bu aralar epeyi bir donanımsal ve işletim sistemsel ayrıntıları sizlere aktardım bundan sonra yazılım programlarına ve ipuçlarına geçmenin zamanı geldi geçiyor. Konumuz Adobenin geliştirmiş bulunduğu yazılım (grafik) programı Flash. Şimdilik anlatacağım Flash’ta Action Script olayı, daha sonraki makalelerimde menüsünü ve işlevsel alanlarını anlatacağım. ActionScript, Flash’ta uygulanan kodlama dilidir. ActionScript kullanarak uygulamalarınızı doğrusal olmayan bir biçimde oynatabilir ve uygulamalarınıza süre çizelgesinde temsil edilemeyen İlginç yada karmaşık işlevler ekleyebilirsiniz. ActionScript kodlama dili uygulamanıza karmaşık etkileşimler, oynatma kontrolü ve veri görüntüleri eklemenizi sağlar. Eylemler panelini, Komut Dosyası penceresini yada harici bir düzenleyiciyi kullanarak geliştirme ortamına ActionScript ekleyebilirsiniz. ActionScript kendi sözdizimi kurallarına, ayrılmış anahtar sözcüklerine uyar ve bilgi depolamak ve arka almak için değişkenleri kullanmanızı sağlar. ActionScript çok sayıda faydalı görevi gerçekleştirmenizi veren nesneler oluşturmanıza izin veren, yerleşik sınıflardan oluşan geniş bir kitaplık içerir. Kodlamaya başlamak için ActionScript öğelerinin tamamını bilmeniz gerekmez; belirli bir amacınız varsa, basit eylemleri kullanan emir dosyaları oluşturmaya başlayabilirsiniz. ActionScript ve JavaScript, köklerini ECMAScript kodlama dilinin uluslararası standardı olan ECMA-262 standardından alırlar. Bu nedenle, JavaScript’e tanıdık olan geliştiriciler ActionScript’e yabancılık çekmeyeceklerdir. ECMAScript meselesinde daha fazla bilgi için buraya tıklayarak ilgili siteyi adresini ziyaret edebilirsiniz. ActionScript Belgelerini Kullanma ActionScript’in aniden fazla sürümü olduğundan (2.0 ve 3.0) ve bu sürümleri FLA dosyalarınıza dahil etmenin birden bire aşırı yolu olduğundan, ActionScript’i öğrenmenin türlü muhtelif yolları vardır. Bu yardım sistemi ActionScript’le çalışmayı verici grafik kullanıcı arabirimini açıklamaktadır. Bu arabirim Eylemler panelini, Komut Dosyası penceresini, Komut Dosyası Yardımcısı modunu, Çıktı panelini ve Derleyici Hataları panelini içermektedir. Bu konular ActionScript’in bütün sürümleri için geçerlidir. Adobe’nin öbür ActionScript belgeleri ActionScript sürümleri meselesi için tek tek bilgi edinmenize destekçi olacaktır. ActionScript 3.0, Flash meslek akışı ve bileşenleri alanında eğitim videoları için aşağıdaki linklere bir göz atabilirsiniz: – ActionScript 3.0’a başlarken – ActionScript 3.0 ile etkileşim oluşturma – Flash meslek akışı – Bileşenleri kullanma ActionScript meselesinde eğitim metinleri için buraya tıklayabilirsiniz. Gideceğiniz sayfada şu eğitimler bulunmaktadır: – Uygulama Oluşturma – Etkileşim Ekleme – Nesneler ve Sınıflar ile Çalışma ActionScript Sürümleri Flash, muhtelif türdeki geliştiricilerin ve oynatma donanımının ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla aniden fazla ActionScript sürümü içerir. – ActionScript 3.0 son derece hızlıdır. Bu sürüm, nesneye yönelik programlama kavramına öbür ActionScript sürümlerinden biraz daha fazla aşinalık gerektirir. ActionScript 3.0 ECMAScript tanımlamasıyla yüzde yüz uyumludur, daha iyi XML işleme, iyileştirilmiş bir hadise modeli ve ekrandaki öğelerle çalışmak için iyileştirilmiş bir mimari sunar. ActionScript 3.0 kullanan dosyalar ActionScript’in önceki sürümlerini içeremezler. – ActionScript 2.0’yi öğrenmek ActionScript 3.0’ü öğrenmekten daha kolaydır. Flash Player derlenmiş ActionScript 2.0 kodunu derlenmiş ActionScript 3.0 kodundan daha yavaş çalıştırsa da, daha tasarıma dayalı içerikler bunun gibi ActionScript 2.0 hesaplama açısından sık olmayan çok sayıda türde plan için kullanışlıdır. ActionScript 2.0 de ECMAScript tabanlıdır fakat tamamıyla uyumlu değildir. – ActionScript 1.0, ActionScript’in en basit halidir ve Flash Lite Player’ın bazı sürümleri nedeni ile hala kullanılmaktadır. ActionScript 1.0 ve 2.0, tıpkı FLA dosyası içerisinde bir arada bulunabilirler. – Flash Lite 2.x ActionScript, cep telefonları ve mobil cihazlarda çalışan Flash Lite 2,0.x sebebiyle desteklenen ActionScript 2’ın bir altkümesidir. – Flash Lite 1.x ActionScript, cep telefonları ve mobil cihazlarda çalışan Flash Lite 1.x nedeni ile desteklenen ActionScript 1.0’ın bir altkümesidir. ActionScript ile Çalışma Şekilleri ActionScript’le çalışmanın birkaç yolu vardır. – Komut Dosyası Yardımcısı modu ActionScript’i, kodu kendiniz yazmadan FLA dosyanıza eklemenizi sağlar. Siz eylemleri seçersiniz ve yazılım her eylem için lüzumlu olan parametreleri girmeniz amacıyla bir kullanıcı arabirimi sunar. Belirli görevleri yerine getirmek için hangi işlevlerin kullanılacağı meselesi için biraz bilginiz olmalıdır fakat sözdizimi öğrenmenize gerek yoktur. Birçok programcı olmayan şahıs ve tasarımcı bu modu kullanmaktadır. – Davranışlar kodu kendiniz yazmadan dosyanıza eklemenizi sağlar. Davranışlar müşterek görevler için önceden yazılmış emir dosyalarıdır. Bir davranış ekleyebilir ve sonra onu Davranışlar panelinde rahatça konfigüre edebilirsiniz. Davranışlar yalnızca ActionScript 2.0 ve önceki sürümlerde bulunur. – Kendi ActionScript’inizi yazmak size belgeniz üstünde fazlasıyla esneklik ve kontrol sağlar fakat ActionScript dili ve kurallarına tanıdık olmanız gerekir. – Bileşenler, karmaşık işlevleri uygulamanıza destekçi olan önceden hazırlanmış film klipleridir. Bir bileşen, onay kutusu benzeri basit bir kullanıcı arabirimi kontrolü yada kaydırma bölmesi bu gibi karmaşık bir kontrol olabilir. Bir bileşenin işlevini ve görünümünü özelleştirebilir ve öbür geliştiriciler aracılığıyla üretilmiş bileşenleri indirebilirsiniz. Çoğu bileşen, bir bileşeni tetiklemek ve ya kontrol etmek için bir tutar ActionScript kodu yazmanızı gerektirir. ActionScript Yazma Geliştirme ortamında ActionScript kodu yazarken, Eylemler panelini ve ya Komut Dosyası penceresini kullanırsınız. Eylemler paneli ve Komut Dosyası penceresinde, kod ipuçları ve kod renklendirme, kod biçimlendirme, sözdizimi vurgulama, sözdizimi denetimi, hata ayıklama, satır numaraları, içerik sarma ve Unicode desteği içeren tam özellikli bir kod düzenleyicisi bulunmaktadır. – Flash belgenizin parçası olan emir dosyaları (yani, FLA dosyasına gömülü olan emir dosyaları) yazmak için Eylemler panelini kullanın. Eylemler paneli, temel ActionScript dil öğelerine hızlı erişiminizi verici Eylemler araç kutusu ve emir dosyaları oluşturmak için gereken öğelerin size sorulduğu Komut Dosyası Yardımcısı modu benzeri özellikler sunar. – Harici buyruk dosyaları (yani harici dosyaların içerisinde saklanan komutlar yada sınıflar) yazmak istiyorsanız, Komut Dosyası penceresini kullanın. (Harici bir AS dosyası oluşturmak için bir içerik düzenleyicisi de kullanabilirsiniz.) Komut Dosyası penceresi kod ipuçları, kod renklendirme, sözdizimi denetimi ve otomatik formatlama bu gibi kod destek nitelikleri içerir.


Yapılan Yorumlar
Erdem OFLAZ

Bir mum, diğer mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.
 Kategoriler
 Popüler yazılar